13.8 C
Скопје
19/04/2024 19:19
МАКТЕЛ

  

     

 

Никовски: Пругата кон Бугарија е големо промашување

      

Неодамна, во разговор со луѓе од власта, по констатацијата дека пругата кон Бугарија е непотребен и долгогодишен трошок, реакцијата беше дека е тоа интерес на НАТО!? Ако е навистина така, тогаш оваа гарнитура на власт навистина не знае што прави. Дали свесно ја уништуваат Македонија за интересите на САД (НАТО)? Ако Алијансата има потреба од пругата, нека ја гради. Ако е ова точно, тогаш не ни гине и изградба и на пругата кон Албанија, што ќе значи нов исчекор кон банкрот на државата, со нови обврски без никаков ќар. Умните не постапуваат така. Пругата кон Бугарија има долга историја, полна со неуспеси. Најактуелна беше на почетокот на 1990-тите години, по распадот на СФРЈ, кога долги години имавме блокирана северна граница, поради санкциите на СБ на ООН врз Србија (СР Југославија), и нелегалната грчка блокада на јужната граница, која траеше околу 20 месеци (февруари 1994 – септември 1995). Пред блокадите, нашите стоки од увоз и извоз одеа главно со железница, преку Србија и пристаништето во Солун. Со оглед дека нашите железнички врски се само на правецот север – југ, блокадите на овие граници значеа прекинување на нашата главна трговска комуникациска врска со светот. Македонија се најде во безизлезна ситуација. Според Википедија, само од грчката блокада, штетите за Македонија достигнале две милијарди долари. Нема пресметка за последиците од северната блокада. Вкупните штети се сигурно повеќе од четири милијарди тогашни долари.

   

Висината на проценетите штети покажува што значеа овие блокади за земјата. Тие штети би биле проблем и за најбогатите држави. Додатни објаснувања не се потребни. Сериозни последици се чувствуваа најмалку 20 години, а долгорочните негативни рефлексии продолжуваат и до денес. На времето, се залагав дека Македонија мора да бара отштета или компензација и од ООН, бидејќи бевме директна жртва на нивната политика на санкции врз Србија, како и од Грција.

 

Атина, на пример, флагрантно го кршеше членот 5 од договорот ГАТТ со кој се регулираше светската трговија, според кој ниту една земја немаше право да го забрани транзитот на друга земја, која нема излез на море. Никој не реагираше, иако имаше недискутабилна основа. По обичај, во Македонија никој не се грижи за интересите на земјата. Впрочем, мислам дека овие компензации или отштети, не застаруваат и сѐ уште има можности нашата земја да ги актуализира и да си ги бара. Полска дури сега се сети да бара репарации од Германија, за Втората светска војна. Можеме да бидеме сосема сигурни дека голем број од нашите најголеми и најважни стопански капацитети, во добар дел, пропаднаа поради овие блокади на нашите граници. Резултатот беше трагичен – преку 200 000 работници останаа без работа.

   

     

Како потврда на тоа имам и лично искуство. Во тој период работев во Лондон и еден ден ми се јави главниот директор на една голема хемиска индустрија. Беше бесен и скоро викаше – што се замислуваат вашите од фабриката ОХИС, со која соработуваме повеќе од 20 години? Не ни ја испорачуваат стоката која редовно ја користиме и се правдаат дека била блокирана границата!? Што мислите вие, нервозно реагираше човекот, ние сме од друга планета па ќе нѐ лажете? Ми требаше време да го смирам и да му објаснам дека е така, за жал, и дека Атина, со блокадата на границата, се однесува како да е во 19 век. Му објаснив и дека добро го знам ОХИС, бидејќи пет години сум работел таму. Како излез, во тој период на блокирани граници, се наметна потребата од изградба на пруга кон Бугарија, којашто стана и главен приоритет. Чинам дека веќе имаше некакви проекти и релативно бргу се започна со изградбата. Сега читаме дека тогаш беа непотребно потрошени преку 100 милиони долари. Меѓутоа, веднаш беше јасно и дека, освен нагласениот стратегиски интерес – потребата да имаме диверзифицирани железнички врски, пругата нема никакво економско оправдување. Бугарските пристаништа на Црно Море се далеку и не можат да бидат конкуренција на Солун, та и на Драч. Кон Бугарија нема доволно ниту стоки, а уште помалку патници, кои би ја оправдале нејзината изградба.

Тоа го кажуваа и нашите експерти, ама го потврди и Германија. Берлин официјално ни понуди 30 милиони марки помош за изградба на пругата кон Бугарија, ама и со услов – Владата да донесе закон, со кој ќе се обврзе дека ќе врши рефакција (враќање) на дел од транспортните трошоци за превезената стока, со цел да се стимулира и оправда користење на оваа пруга. И на нашите експерти, и на германските, им беше јасно дека пругата нема да биде рентабилна, ќе носи загуби секоја година и дека Владата, на тој начин, ќе мора да ги покрива. За никого не беше спорно дека, ако владата секоја година не фрла додатни големи пари во бурето без дно, наречено пруга кон Бугарија, истата нема да може да функционира. Според првичните пресметки во 1990-тите, чинам, пругата требаше да чини нешто преку 200 милиони долари. Денес, сумата нарасна на преку 600 милиони евра!? Во Македонија, до сега, не е изграден објект, којшто би чинел приближно на таа огромна сума. Тоа е мега проект и за најразвиените. Најблиску беше несреќниот ФЕНИ, со преку 500 милиони долари, којшто се претвори во најголемиот стопански неуспех на државата, во голема мерка и поради безумни лични политички пресметки. Можеби не требаше да го градиме ФЕНИ ама, откако го изградивме, по никоја цена не смееше да се затвора. Времето покажа дека тоа беше непростлива грешка.

И сега, кога сме презадолжени и прашањето е само кога, а не дали ќе банкротираме, оваа наша влада, без грам памет, влегува во таква авантура со која ќе ја докусури државата. Ќе потрошиме огромни 600 милиони евра, и секоја година ќе фрламе нови милиони, во нашето најново фијаско. Покрај тие додатни средства, за да може железницата да функционира, ќе треба да се отплаќа и огромниот кредит. Со овој нерентабилен мега проект, не си ставаме трн во здрава нога туку голем клинец. Будалите немаат рогови. Пругата секако ќе има некакво стратегиско значење ама оваа инвестиција, сѐ заедно и без никакво сомневање, е најголемата глупост која досега ја направила македонската држава. Истото, апсолутно важи и за пругата кон Албанија. И за времето на Југославија, кога беше актуелно железничкото поврзување со Албанија, имаше две опции – или преку Македонија, или преку Црна Гора. Политичарите веројатно и војуваа која од двете републики да ја гради. Победи Подгорица. Лично ми е познато дека Црногорците се каеја после тоа, бидејќи и таа железничка врска беше економски неисплатлива и Црна Гора имаше сериозни проблеми и големи трошоци. Долго време таа и не функционираше.

Неодамна, во разговор со луѓе од власта, по констатацијата дека пругата кон Бугарија е непотребен и долгогодишен трошок, реакцијата беше дека е тоа интерес на НАТО!? Ако е навистина така, тогаш оваа гарнитура на власт навистина не знае што прави. Дали свесно ја уништуваат Македонија за интересите на САД (НАТО)? Ако Алијансата има потреба од пругата, нека ја гради. Ако е ова точно, тогаш не ни гине и изградба и на пругата кон Албанија, што ќе значи нов исчекор кон банкрот на државата, со нови обврски без никаков ќар. Умните не постапуваат така. Секако дека експертите треба да ја дадат последната проценка. Меѓутоа, сосема е логично да се констатира дека Коридорот 8, барем преку Македонија, засега треба да се сведе на изградба на модерен автопат и до бугарската и до албанската граница. Во прашање се мали дистанци а железницата е исплатлива само на долги. Црноморските нема никогаш да бидат главни извозно – увозни пристаништа за Македонија. Предалеку се. Албанските, пак, се преблиску за стоките да се товарат комбинирано на камиони до воз па на брод, и обратно. Од Скопје, до пристаништето во Драч, има неполни 300 километри коишто не дозволуваат повеќе претовари. До Софија, пак, има помалку од 250 километри и стоките кои ги разменуваме е многу полесно и побрзо да се превезуваат камионски до сите тамошни дестинации. За патниците, пак, не се исплатува да патуваат со воз кога со модерен автопат би стигнувале за максимум два и пол часа. Заради близината, не успеа и авионската линија која, од политички причини, беше по втор пат отворена.

При сите овие размисли, да не забораваме и дека, во целина, македонските железници се нерентабилни. Секоја година генерираат загуби. А ние, се насочуваме кон продлабочување на зијанот, место да бараме трајно решение преку некаква регионална интеграција! Просто неверојатно. Крајно време е надлежните да удрат со главите во ѕидот, и добро да размислат што прават. Тие носат економска одговорност, не политичка. Македонија не е доволно богата за да може да се расфрла со економски неоправдани проекти од овој тип. Барем засега, железничко поврзување со Бугарија и Албанија не ни е потребно бидејќи ем е економски неоправдано, ем е преголем залак. Во некоја подобра иднина, ако има потреба, тогаш нека се гради.

    

Најново

Гутереш: Крајно време е да запрат одмаздите на Блискиот Исток

Sase Ivanovski

Бомбардерите на американските воздухопловни сили со долг дострел Б-52 од 20-та ескадрила извршија слетување на цивилен аеродром како дел од вежбата „Bayou Vigilance“ на 12 април 2024 година

Sase Ivanovski

Лидерот на СДП за одлуката на хрватскиот Уставен суд дека хрватскиот претседател, Зоран Милановиќ, не може да добие ниту мандат за составување влада, а не пак да биде премиер: Ова е срамно, недозволиво, нема да мине

Sase Ivanovski

ДКСК пресече во корист на Давкова, АСЈО треба да ја стави во мирување постапката за прием на слушатели

Sase Ivanovski

Јулија и Алексеј Навални ја добија наградата за слобода на медиумите во Германија

Sase Ivanovski

Тошковски: СВР Охрид е спремен за справување со безбедносните предизвици кои ги носат изборите

Sase Ivanovski

Курти: Србија е закана за регионот, нивната војска изведува вежби со дронови-камикази близу Косово и Црна Гора

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) НЕВРЕМЕТО ВО ЕМИРАТИ ПРЕДИЗВИКА КАТАКЛИЗМА

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ЕДЕН ДЕН ОТКАКО МИЦКОВСКИ ПОНУДИ ПРИМИРЈЕ СО ЛЕВИЦА И ЗНАМ, МАЛЧЕСКИ И ЗЛАТЕВ РАСПАЛИЈА ЖЕСТОКО ПО ЛЕВИЦА

Sase Ivanovski

Лавров: И да почне преговори со Украина, Русија нема да прави паузи во борбите

Sase Ivanovski

Костадиновска-Стојчевска: Вработените во културата ја добија мартовската плата покачена за 12 проценти

Sase Ivanovski

Ибрамоски и Глигорова во Битола на потпишување на петицијата „СТОП за извршителите и брзите кредити“

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ЗЛАТЕВ: МОРА ДА СЕ ПРИЗНАЕ, СТЕВО Е УБАВ ЧОВЕК

Sase Ivanovski

НА ПОЛСКИОТ ПРЕТСЕДАТЕЛ ДУДА МУ ТРЕБАА 2,5 ЧАСА ДА ГО УБЕДИ ТРАМП НА СРЕДБА ВО ЊУЈОРК ДА ЈА ОТКОЧИ ПОМОШТА ЗА УКРАИНА КОЈА СО МЕСЕЦИ Е ЗАГЛАВЕНА ВО КОНГРЕСОТ

Sase Ivanovski

УКРАИНА МОЖЕ ЌЕ СЕ СПАСИ: СЕ ОДГЛАВИ ПАКЕТОТ ОД 60 МИЛИЈАРДИ ДОЛАРИ ВО АМЕРИКАНСКИОТ КОНГРЕС, СЕ ОЧЕКУВА ДА СЕ ИЗГЛАСА СЛЕДНИТЕ НЕКОЛКУ ДЕНОВИ

Sase Ivanovski

Кон „Време на бетон“ на Игор Иванов Изи: Од брутализам до брутална урбана катаклизма на Скопје

Sase Ivanovski

Ангеловска-Бежоска: Доколку не се остварат ризиците, олабавување на монетарната политика ќе има во втората половина од годинава

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) Украинската војска тврди дека соборила руски бомбардер, Москва вели дека станува збор за технички дефект

Sase Ivanovski

Маричиќ на средба со пензионерка од Карпош: Како што растат внуците, така нека растат и пензиите

Sase Ivanovski

СОНК контра МОН: Од кога неработните денови стануваат работни за училиштата?

Sase Ivanovski

Влатко Стефановски пишува автобиографија!

Sase Ivanovski

Битиќи: Просечната пензија ќе ја зголемиме на 30.000 денари

Sase Ivanovski

Да придонесеме за поголема безбедност на децата во сообраќајот

Sase Ivanovski

Трошановски: Првиот чекор во борбата против корупција е судството да се ослободи од партиски влијанија

Sase Ivanovski

Димитриевски ја прифаќа идејата на Мицкоски за национално единство, Апасиев е контра

Sase Ivanovski

Флекс Кредит доби награда за најдобарa ,,Employer branding – кампања за 2023 година’’

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ПЕНДАРОВСКИ: Не знаат што напишале во програмата, Сиљановска би требало да знае – Врховен командат е претседателот!

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ПЕНДАРОВСКИ: На Давкова нека и служи на чест! Нејзиниот сопруг го кршеше ембаргото со Србија и правеше 1 милион марки на ден!

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ПЕНДАРОВСКИ: Мицкоски зборува чист бугарски јазик!

Sase Ivanovski

Регрес од 3.000 до 6.000 денари во грејната сезона за пензионерите, вети Филипче од Струмица

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) Маж со бомба упаднал во зградата на иранскиот конзулат во Париз – се заканува дека ќе се разнесе

Sase Ivanovski

Ванковска за Фокус: Би сакала да бидам народен претседател – од народот за народот!

Sase Ivanovski

СТЕФКОВСКИ, ГАЗИ БАБА: Отворени атлетски борилишта во ООУ Наум Наумовски Борче!

Sase Ivanovski

Министерот Николовски месеше пробиштипски пастрамајки

Sase Ivanovski

Кочанчанец со мопед излетал од патот, со тешки повреди пренесен во болница

Sase Ivanovski

Кривична пријава против директорот на ЈП “Стрежево“: купил ратрак за 4,5 пати повисока цена

Sase Ivanovski

(Видео) Тројца Руси скокнаа со падобран од стратосферата до Северниот пол и поставија светски рекорд

Sase Ivanovski

Силјановска-Давкова со нова дефиниција за АСНОМ: Антикоруптивно и антикриминално заседание на народното ослободување на Македонија од авторитарната власт

Sase Ivanovski

(Фото) Македонската армија и се заблагодари на Норвешка за донацијата на моторни возила

Sase Ivanovski

Тренчевска: Најемотивна сум кога зборувам со пензионерите, креаторите на државата денес

Sase Ivanovski

Општина Центар организира хуманитарен настан за лекување на Кара Селовска

Sase Ivanovski

Еуромакс Ресоурцес со последно предупредување пред арбитража од една милијарда евра за рудникот за бакар „Иловица-Штука“

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ВМРО ДПМНЕ ОРГАНИЗАТОР НА ОБИДОТ ЗА УБИСТВО НА ПРАТЕНИЦИ. ДА НЕ ДОЗВОЛИМЕ ПРЕКУ МИЦКОСКИ ДА СЕ ВРАТИ РЕЖИМОТ. 🟦🟨ГЛАСАЈ ЗА 1️⃣ КОАЛИЦИЈА ЗА ЕВРОПСКА ИДНИНА 🇲🇰🇪🇺

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ЖОРО ОД ДЕМОКРАТСКИ СОЈУЗ: НЕ Е ТОЧНО ДЕКА ПРЕГОВАРАЧКАТА РАМКА НЕ МОЖЕ ДА СЕ СМЕНИ, ВО ЕУ ЌЕ ДОЈДЕ НОВА ЕКИПА, ЌЕ СЕ ПОДЕЛАТ НОВ ШПИЛ КАРТИ

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ДОДИЌ ПРЕД 20 ГОДИНИ КАЖА ДЕКА СРЕБРЕНИЦА Е ГЕНОЦИД, СЕГА ВЕЛИ ДЕКА НЕ Е ГЕНОЦИД?!

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) НОВОСАЃАНИ СЕ ИСТЕПАА ЗА БЕСПЛАТЕН ДЕЗОДОРАНС И САПУН

Sase Ivanovski

БЕЗ СТАРЦА НЕМА УДАРЦА

Sase Ivanovski

САД се посрамија пред светот, ставија вето на полноправното членство на Палестина во ОН

Sase Ivanovski

Таравари од централниот митинг во Струга: Зголемување на минималната плата до 800 евра за борба против имиграцијата

Sase Ivanovski

МИНИСТЕРОТ ПАНЧЕ ТОШКОВСКИ НА ТЕРЕН ОДИ СО ЦЕЛА КОЛОНА ВОЗИЛА НЕБАРЕ Е ВЛАДИМИР ПУТИН ИЛИ ЏО БАЈДЕН

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ИНЖЕНЕРИ ТЕСТИРААТ КОЧНИЦИ НА ТЕНК СО ТОА ШТО СТОЈАТ ПРЕД НЕГО ДОДЕКА ОН КОЧИ ОД СТОТКА ДО СТОЈ У МЕСТО

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ВМРОВЦИТЕ ВЕТУВААТ: Пониски даноци, повисоки плати, милијарда евра за општините! Нови улици, водоводи, паркови, игралишта, градинки, училишта, нови странски инвестиции, над 50 000 нови работни места, нови автопати

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) СТЕ ЧУЛЕ ЛИ ЗА ЕМОЦИОНАЛЕН ИНЦЕСТ

Sase Ivanovski

ФОТО | „Биди ИН – Биди ГРИН“ – Средно ветеринарно училиште се рекламира на автобус на ЈСП

Sase Ivanovski

Употребата на пластични кеси во српската трговија е намалена за 80 отсто

Sase Ivanovski

Вучиќ на годишнината од Бриселскиот договор: Единаесет години лаги и терор, без формирање на ЗСО

Sase Ivanovski

Блинкен уверува дека САД не биле вклучени во ниту една офанзивна операција

Sase Ivanovski

Две колешки се истепале во средно училиште во Битола

Sase Ivanovski

СПОРЕД НАЈНОВИТЕ АНКЕТИ НА ЦЕНТАРОТ ЗА КРЕИРАЊЕ ПОЛИТИКИ ПРЕДНОСТА НА ВМРО ДПМНЕ И СИЉАНОВСКА ПРЕД СДСМ И ПЕНДАРОВСКИ Е НЕКОЛКУ ПРОЦЕНТИ

Sase Ivanovski

ВЛАСТА ГО ПЉАЧКА БРАТСКИОТ СРПСКИ НАРОД Белград ќе купува нови трамваи, нивната цена ќе биде најскапа во Европа, исти такви трамваи набави Сараево по дупло пониска цена

Sase Ivanovski

Камери ќе ги „чуваат“ детските игралишта и урбаната опрема во Центар, снимките ќе се користат и за казнување

Sase Ivanovski

Мендух Тачи: Инволвирањето на Курти во изборите во Македонија го загрозува Косово

Sase Ivanovski

Откриен еден од крадците кои извлекоа сеф од банкомат во Црниче: постапка против 23-годишно момче

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) МАЈКО МИЛА КОЛКУ Е ЛУДА ОВАА ЗЕМЈА: Севернокорејците снимија спот за својот сакан лидер

Sase Ivanovski

АЈДЕЕЕ: МАКСО БИЛ ГАЗДА НА ПОЛА КУМАНОВО, ЗЕМЈАТА ЈА КУПИЛ ДЕДО МУ ОД ТУРЦИТЕ?!

Sase Ivanovski

Студенти на Универзитетот Колумбија во Њујорк протестираа за поддршка на Палестина, над сто уапсени

Sase Ivanovski

УНИЦЕФ: Од почетокот на војната во Газа убиени се речиси 14.000 деца

Sase Ivanovski

ИДФ соопшти дека убила и уапсила милитанти за време на операција во северниот дел на Газа

Sase Ivanovski

Светски ден на црниот дроб: Превенцијата, рано откривање и навремена интервенција клучни за заштита на здравјето на црниот дроб

Sase Ivanovski

Ковачевски: За пензионерите обезбедуваме просечна пензија од 30.000 денари и минимална пензија од 20.000 денари

Sase Ivanovski

Лукаревска во Крива Паланка: Само кога СДСМ победува, победници се и државата и граѓаните

Sase Ivanovski

#Адора на најголемиот самит за водород во светот Hydrogen Europe 2024, кој неодамна се одржа во Холандија

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ГО ОБВИНУВААТ ЗА КРИМИНАЛ ОД 1 МИЛИОН ДЕНАРИ Општинската организација на СДСМ Прилеп против градоначалникот на Прилеп, Јовчески поднесе кривична пријава за сторени кривични дела „Злоупотреба на службената положба и овластување“ и „Несовесно работење во службата“

Sase Ivanovski

Си-ен-ен: Остин разговарал со Галант пред нападот на Иран

Sase Ivanovski

(Видео) Израел по нападот на Иран:„Испративме јасна порака!“

Sase Ivanovski

Бојмацалиев: Една година ФРОНТЕКС – прв договор потпишан на македонски јазик со ЕУ

Sase Ivanovski

Ковачевски за МИА: Беа направени и грешки, но една една работа направивме правилно – по членството во НАТО ја задржавме земјата на европскиот пат

Sase Ivanovski

ДИК купи 150 таблети за изборите, тендерот тежи 20.500 евра

Sase Ivanovski

Маричиќ на средба со пензионерка од Карпош: Како што растат внуците, така нека растат и пензиите

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ШОКАНТНО: МАКСО КУПИЛ СТАН ОД 105 КВАДРАТИ ОД КУМОТ ЗА САМО 2500 ЕВРА КОЈ ПАК ПРЕПРОДАЛ НЕГОВА НИВА НА ЛИДЛ ЗА 600 000 ЕВРА?!?!

Sase Ivanovski
Вчитувам....