МАКТЕЛ

    

Интервју со Роберт Вељановски, директор на Драмски театар: Заврши времето кога театрите беа повластениот медиум

      

Активно и ангажирано влезе Драмски театар Скопје во 2025 година, прво со Недела на независната продукција, потоа со претстави од својот репертоар, а на 5 февруари го објави и Конкурсот за нововостановената награда „Горан Стефановски“. Конкурсот за наградата „Горан Стефановски“ за избор на најдобар драмски текст од македонски автор до триесет години има за цел да ја афирмира современата македонска драма, да го поттикне македонското драмско творештво и да го одржи континуитетот на македонското драмско писмо. Пријавениот драмски текст треба да биде неизведуван и да биде оригинално авторско дело, а не драматизација или адаптација на романи, новели или мотиви на постојни драмски дела. За деталите околу наградата, но и за другите активности што ќе се реализираат во Драмски театар оваа година, разговаравме со директорот Роберт Вељановски.

Со каква цел ја востановивте наградата „Горан Стефановски“ за најдобар драмски текст од македонски млад автор до 30 години?

   

– Историски гледано, кога станува збор за грижата и негувањето на македонското драмско творештво, НУ Драмски театар Скопје е една од водечките театарски куќи во Република Македонија. Статистички гледано, од формирањето на ДТС до осамостојувањето на Република Македонија во 1991 година, од вкупно 253 премиери 68 се работени на драмски текстови или драматизации од македонски автори (26,87%), а од 8 септември 1991 година до денес од вкупно 190 премиери поставени се 69 македонски драмски текстови (36,31%).

Суштински, една од главните функции на секоја македонска театарска куќа е промовирање и негување на домашното, македонско драмско творештво. На сцената на ДТС поставувани се многубројни македонски автори: Марко Цепенков, Славко Јаневски, Васил Куновски, Јордан Плевнеш, Љубиша Георгиевски… Сите овие спомнати, но и сите останати неспомнати, оставиле сериозни траги во македонското театарско живеење. Целта на востановувањето една ваква награда воедно е и насушна потреба на македонскиот театар, а тоа е да се зголеми интересот, но и продукцијата за создавање квалитетни драмски текстови и претстави на македонски јазик, со што би се зголемила и театарската продукција.

Пријавата за конкурсот на наградата „Горан Стефановски“ може да се најде на веб-страницата на Драмски театар Скопје

Зошто одлучивте наградата да се однесува исклучително на млади автори?

– Одлуката за доделување Награда за најдобар драмски текст од млад македонски автор до 30 години возраст, како иницијатива и реализација (целосно изготвен Правилник за оваа награда) е донесена од претходното раководство (директор и Управен одбор) на НУ ДТС. Верувам дека нивните мотиви да се определат за награда за драмски текст на млад автор се поттикнување и стимулирање на македонското драмско творештво кај младите драматичари, со цел македонската драматика да добие нов Стефановски, нов Плевнеш, нов Чашуле, но, Горан, Јордан, Коле на новото време, времето кое го живееме сега и овде.

Горан Стефановски остави длабоки траги не само во Драмски театар, туку и во македонската драмска уметност, воопшто. Какви се заложбите на Драмски театар за реизведба или за поставување други драми од Стефановски на театарската сцена?

– Горан Стефановски е еден од амблематските автори на Драмски театар, кој во изминатите 49 години, од појавата на Горан во Драмски со „Јане Задрогаз“ до последната претстава „My Name is Goran Stefanovski“ (работена според негови текстови), 15 пати е поставуван на сцената на Драмски. Култните „Диво месо“ и „Тетовирани души“ имаа две постановки на нашата сцена. Но, од автор како Горан Стефановски никогаш не е многу. Затоа, ДТС останува отворен за нови препрочитувања на текстовите на Горан за сцената на Драмски, но не по секоја цена. Делото на Горан Стефановски и претставите што се направени во ДТС, со нивниот квалитет и успесите што ги постигнуваа во времето кога беа создавани, обврзуваат за еден сериозен пристап при изборот за можно поставување. Сериозен пристап од секој театарски аспект.

Суштински, една од главните функции на секоја македонска театарска куќа е промовирање и негување на домашното, македонско драмско творештво

Какви услови се неопходни за почесто поставување драмски текстови од македонски автори на театарските сцени, бидејќи често се укажува дека нема национална драма без домашни драмски автори?

– Основата за секоја успешна театарска продукција е во изборот на квалитетен, актуелен и занаетски добро напишан драмски текст, на кој сериозно ќе се надоврзе режисерското читање на истиот. Текст и концепт што треба да го препознаат актуелниот момент на времето што го живееме. Се разбира, не помалку важно е колку пари се вложуваат во една претстава. За жал, во последните неколку години средствата што се одобруваа за продукција драстично беа намалени. Статистиката е неумолива. Од 2013 до 2017 година, за време на мојот прв мандат како директор на ДТС, од вкупниот буџет на ДТС, во зависност од годината, процентот за плати и материјални трошоци изнесуваше помеѓу 83% и 85%, а процентот за продукција помеѓу 15% и 17%.

Во 2024 година процентот за плати и материјални трошоци изнесува 95,3% од вкупниот буџет на ДТС, а процентот за продукција 4,7%. Со ова се губи основната смисла на нашето постоење, производството на претстави.

Не помалку важни се и техничко-технолошките услови што ги поседува една театарска куќа, затоа што напредокот на технологијата воведе нови естетски критериуми во создавањето на театарската магија. Да, во театарот најважен е актерот и тој ќе остане единствената непроменета театарска константа, но исто толку важна станува и поддршката која технологијата може да му ја овозможи во креирањето на таа магија. Истото важи и за претставите што се работени на драмски текстови од македонски драматичари со една мала забелешка. Покрај гореспоменатите услови потребна ни е и малку поголема желба, храброст, па дури и дрскост за поставување домашни текстови.

На почетокот од годината направивте извонреден чекор со отстапување на сцената за изведба на претстави од независната продукција. Какви се искуствата од оваа ревија на претстави?

– Благодарам. Ова не е ништо ново кога станува збор за работата на Драмски театар. Од 1991 година наваму, ДТС има остварено соработка со независни продуценти на повеќе од 35 претстави, копродукции или отстапување на сцената на ДТС за изведба на независни продукции. Мислам дека и во 2023 година во ДТС имаше Денови на независните театри. Искуствата се извонредни. Од една страна, на нашата публика ѝ нудиме освежување во тековниот репертоар и понуда на малку „поинаков“ театар од она што можат да го видат на нашата сцена. Од друга страна, на младите автори им нудиме сериозна можност за нивно претставување пред нашата публика. Од трета страна, ние имаме можност за „селекција“ на млади квалитетни автори и кадри со кои во блиска иднина можеме да оствариме професионална соработка. Доказ за успешноста на овие претставување се преполните салони при изведбите на претставите на независните продукции.

Деновиве беа објавени резултатите од Годишниот конкурс на Министерството за култура и туризам. Осумнаесет национални установи, меѓу кои е и Драмскиот театар, добија делегиран буџет. Што значи да се добие делегиран буџет?

– Делегираниот буџет значи многу поголема автономност за работа на самите установи. Одговорноста за програмата се префрла во самата установа и ние самите ќе одлучуваме кога и што ќе работиме, наместо тоа да го прави, во нашиот случај, Комисијата за драмска дејност што работеше во Министерството за култура. Ова не е непознат модел на работа во македонската култура. Имено, до средината на 90-тите години на минатиот век системот функционираше на овој принцип. Се разбира, овој модел подразбира и многу поголема одговорност за националните установи, не само во програмскиот дел и изборот на претстави кои ќе се работат, туку и во материјално-финансиското работење на установата. Бидејќи ова е пробен проект на Министерството за култура и туризам, иднината на ваквиот модел за работа ќе зависи од успешноста во работата на споменатите 18 национални установи што добија делегиран буџет за 2025 година.

Својата програма националните установи треба да ја објават на својата веб-страница. Какви се плановите на Драмски театар во однос на програмата за реализација оваа година?

– Решението за одобрените средства за работа го добивме на 5 февруари и со задоволство можам да ве информирам дека за продукција на претстави во НУ ДТС за 2025 година, Министерството за култура и туризам одобри 5.900.000,00 денари, што е безмалку 100 проценти повеќе од средствата добиени за 2024 година. Дали се ова доволно средства? Не се! Но, во согласност со наследената состојба и кондицијата и структурата на државниот буџет, од некаде мора да се почне и сметам дека е мал, но значаен чекор кон сериозно зголемување на средствата за продукција. Она што е извесно, и е во завршна фаза на преговори, е големиот копродукциски проект помеѓу членките на Регионалната театарската унија – РУТА: НУ Драмски театар Скопје, Местниот театар Љубљана – МГЛ, Белградскиот драмски театар – БДП и Фестивалот Будва. Телата и органите на НУ ДТС веќе почнаа со работа за избор на сите останати продукции што ќе работат во ДТС во 2025 и изборот ќе биде јавно објавен на веб-страницата на ДТС, според законската обврска. Се надевам дека ја разбирате мојата воздржаност во одговорот на ова прашање, но не би можел без решение и потврда од Уметничкиот совет и Управниот одбор на ДТС да изнесувам повеќе информации.

Во претставата „Фамилијата Адамс“ е вложен сиот креативен уметнички потенцијал што го поседува Драмскиот театар

Претходната година ја завршивте со премиера на „Фамилијата Адамс“ во режија на Теа Беговска и со средства од сопствената сметка. Зошто се одлучивте за овој чекор и како публиката ја прифати претставата?

– Лично сметав дека ни е потребно освежување во репертоарот на ДТС со наслов што е препознатлив за широката публика. Притоа, сакав тоа да биде нешто што ќе задоволи сериозна театарска естетика. Значи, не бев заинтересиран за театар што ќе продава билет повеќе по секоја цена. Напротив, сакав претстава во која ќе го вложиме сиот креативен уметнички потенцијал што го поседува ДТС, но и претстава за која ќе се бара билет повеќе. На сопствената сметка имавме повеќе од доволно за да направиме претстава и му предложив на Управниот одбор да ме поддржи во реализацијата на овој проект. Од друга страна, пак, не газевме на „гнила штица“, затоа што Теа Беговска веќе имаше една извонредна постановка на „Фамилијата Адамс“ во Театарот за деца и младинци на албански јазик од Скопје. Кога на оваа идеја ќе го додадете брилијантното и театарски богато сценографско решение на Никола Пијанманов, извонредните костими на Ратка Џамбазовска Коцев и Раде Василев, како и музиката на Енес Беговски, едноставно, шансите да нема добар производ беа сведени на минимум. Притоа покажавме дека не мора секогаш да се „вадиме“ на синтагмата „немаме доволно пари за продукцијата“ и дека со голема желба и макотрпна работа може многу да се постигне. И мислам дека успеавме. „Фамилијата Адамс“ е извонредно примена од нашата публика, салонот е полн и секогаш ни недостигаат 30-40 билети по изведба за сите оние што сакаат да ја видат претставата.

Во времето во кое живееме борбата за секој еден гледач е од суштинско значење за нашето опстојување / Фотографија: Филип Кондовски

На почетокот од оваа година воведовте сезонски блок-билети. Колку е важно театарот постојано да ја анимира својата публика?

– Најважно е! Заврши времето кога театрите беа повластениот медиум, медиум во кој се случуваше најдобрата забава и медиум преку кој се упатуваа пораки од најразличен тип, па живеевме во комотната позиција на „ние сме најдобри и најважни, каде ќе одат луѓето ако не кај нас“. Кога ќе се соочите со фактот дека не сте најважните во животот на луѓето и дека секој сака да си го организира животот како што тој смета дека треба, почнувате да наоѓате и начини како вие да ѝ се доближите на публиката. Почнавме да објавуваме репертоар за повеќе од еден месец, сè со цел да отвориме поголеми можности за избор. Воведувањето блок-билети се покажа како извонредно успешен потег. Јануари е најтешкиот театарски месец за продажба и попустите што публиката ги добива со купување блок-билети ни ја „олеснија задачата“ во смисла на тензија дали ќе има или ќе нема доволно публика за претставите. Во времето во кое живееме, борбата за секој еден гледач е од суштинско значење за нашето опстојување. На крајот на краиштата, ние постоиме само и само за нашата публика, затоа што нема театар ако нема публика.

(Интервјуто е објавено во „Културен печат“ број 267, во печатеното издание на весникот „Слободен печат“ на 8-9.2.2025)

  

Најново

Во јануари Турците биле најбројни странски туристи во Македонија

Sase Ivanovski

Брисел ќе ја спасува автомобилската индустрија, најави голем план

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) Интер против Баерн во четвртфиналето на Лигата на шампионите

Sase Ivanovski

Трајчулески: Смената на пет луѓе од Судскиот совет нема да ја врати довербата во судството

Sase Ivanovski

Ова е сериозен чекор напред, вели шефот на украинската дипломатија

Sase Ivanovski

На 11 март 1941 починал Јосиф Михајловиќ – Јурукоски Тресонче, Гостиварско, тој е еден од позначајните тресончани кои живееле во периодот меѓу двете светски војни

Sase Ivanovski

Во јануари Турците биле најбројни странски туристи во Македонија

Sase Ivanovski

Анализа: Што би можел да понуди Трамп за да се реши косовското прашање?

Sase Ivanovski

Трамп: Ќе зборувам со Путин, ама за танго се потребни двајца

Sase Ivanovski

Прва реакција од Москва: Не исклучуваме контакти со американските претставници неделава

Sase Ivanovski

Брисел ќе ја спасува автомобилската индустрија, најави голем план

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) Илон Маск: Имаме огромен федерален буџетски дефицит, тоа е дефицит од 2 трилиони долари

Sase Ivanovski

Петрушевски со напад се правда зошто не дошол на средба со Трендафилов од ССМ: Само лажете, како опозициски портпарол

Sase Ivanovski

Киев ги објави деталите од договорот за прекин на огнот, топката е во Москва

Sase Ivanovski

„Важен чекор кон мирот“: Европа го поздрави напредокот во разговорите околу Украина

Sase Ivanovski

Папата веќе не е во животна опасност, објави Ватикан

Sase Ivanovski

СДСМ, Трајчулески: Довербата во судството нема да се врати со смена на пет луѓе од Судскиот совет, туку со реформи

Sase Ivanovski

ВМРО-ДПМНЕ, Петрушевски до Трендафилов: Вие како портпарол на СДС само лажете

Sase Ivanovski

Поранешниот претседател на Филипини, Дутерте, уапсен по налог на Меѓународниот кривичен суд

Sase Ivanovski

Студентите ги блокираа влезовите на јавните сервиси во Белград и Нови Сад, силно полициско присуство во зградите

Sase Ivanovski

Трамп коин: Инвестициска можност или политички маркетинг?

Sase Ivanovski

Големи падови на светските берзи по распродажбата на Волстрит предизвикана од тарифите на Трамп

Sase Ivanovski

Повредениот полицаец пред РТС го удрил негов колега во униформа (ВИДЕО)

Sase Ivanovski

Сосема e неизвесно дали членовите на Судскиот совет ќе дадат оставки на своите функции

Sase Ivanovski

Ставовите на Пендаровски, кои се широко распространети низ Европа, па и во САД, не се анти-американизам

Sase Ivanovski

Само седум земји ги исполнија стандардите за квалитет на воздухот на СЗО во 2024 година

Sase Ivanovski

Возач во Аеродром удрил петнаесет годишно девојче и побегнал од местото на настанот

Sase Ivanovski

Taравари се откажа од „Ѓока констракшн“, на нов тендер ќе се бара фирма што ќе го работи паркингот на Клинички

Sase Ivanovski

Започна средбата на украинската и американската делегација во Џеда

Sase Ivanovski

Македонија одбележа 82 години од депортацијата на македонските Евреи

Sase Ivanovski

Орцаши на протест пред Град Скопје – „Нема Митко, нема мир!“

Sase Ivanovski

Собранието ја изгласа интерпелацијата за Весна Дамева – реформа или политички притисок врз судството?

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ВМРО-ДПМНЕ: Денот во 60 секунди – Владата доделува премија од 3 милиони денари за ракометарите, нови измени во Законот за медиуми, исплатени се 44.559.948,00 денари субвенции на земјоделците

Sase Ivanovski

ВМРО-ДПМНЕ, Стојаноска: По изгласани интерпелации, поднесување оставка на членовите на Судски совет е нормален и морален чин

Sase Ivanovski

Министерство за внатрешни работи: Лишен од слобода тетовец кој подметнал пожар во Катланово

Sase Ivanovski

СДСМ, Христоски: Јанева крати К 15, или свесно удира по вработените во образованието или се пресметува со политичките противници

Sase Ivanovski

Заложби за продлабочување на билатералните односи и на парламентарната соработка меѓу Северна Македонија и Литванија

Sase Ivanovski

ВМРО-ДПМНЕ, Ристески: Борбата против криминалот и корупцијата почнува со реформирање на правосудството

Sase Ivanovski

Министерство за финансии, Димитриеска-Кочоска: Фискална консолидација и постигнување на фискалните правила приоритет на МФ, Буџетот во 2025 е во функција на развојот

Sase Ivanovski

ВМРО-ДПМНЕ, Пренџов: Членот на Судски совет, Чачарова-Илиевска освен што била правна советничка на Заев, била и донатор на СДС во повеќе наврати

Sase Ivanovski

Влада: Се донесе предлогот на Закон за изменување и дополнување на Законот за медиуми со цел да се зајакне конкурентноста во медиумскиот простор

Sase Ivanovski

МЗШВ: Се реализираше исплата на мерки од Програмата за финансиска поддршка на руралниот развој за 2023 и 2024 година и од Програмата за директни плаќања

Sase Ivanovski

ВМРО-ДПМНЕ, Милошоски: Демократски зрело е членовите на Судски совет да си поднесат оставки после изгласана недоверба

Sase Ivanovski

ВМРО-ДПМНЕ, Стојаноски: Интерпелациите за членовите на Судски совет се тема која има за цел да се расчисти со мочуриштето кое го има окупирано македонското судство

Sase Ivanovski

СДСМ, Спасовски: Со интерпелациите власта прави дискриминација на дел од членовите во Судскиот совет

Sase Ivanovski

ВМРО-ДПМНЕ, Станковиќ: Дамева е личност која не е достојна да извршува висока судска функција

Sase Ivanovski

ИЗВРШЕНИ ДВЕ ТРАНСПЛАНТАЦИИ – НА ДЕФОРМИТЕТ НА СТАПАЛО И НА ПРЕДЕН ВКРСТЕН ЛИГАМЕНТ НА КОЛЕНО

Sase Ivanovski

Ковачки: Судскиот совет стана полигон за партиски инсталации и алатка за заштита на криминалот на СДСМ и ДУИ

Sase Ivanovski

Гувернер на Курск: Бројот на жртви во украинскиот напад порасна на пет

Sase Ivanovski

Дутерте лета кон Хаг, каде ќе му се суди за злосторства против човештвото

Sase Ivanovski

Путин поставува максималистички барања до Украина и е подготвен да продолжи со војната

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) Вучиќ го прекина Дачиќ пред камери: „Веќе не можам да го слушам ова“ и ја напушти просторијата

Sase Ivanovski

Филипче- Сведоци сме на гнасна кампања на ВМРО ДПМНЕ против секој кој чесно заработува и заслужува достоинствен живот

Sase Ivanovski

Мерсел Биљали: “Јачи смо од пресуде”!

Sase Ivanovski

Изгласана недоверба на Тања Чачарова Илиевска и Миљазим Мустафа

Sase Ivanovski

Украина прифати 30-дневен прекин на огнот: САД повторно испраќаат помош за Киев

Sase Ivanovski

Проф. д-р Јован Велески: Со едукација и превенција до поголема свесност за одговорното играње игри на среќа

Sase Ivanovski

Во петок, 21 март, во Limak Skopje Luxury Hotel, ќе се одржи Латино вечер на која извонредните готвачи на хотелот ќе ги покажат своите кулинарски вештини, подготвувајќи автентични латино-американски јадења. Менито на оваа Латино вечер ќе содржи типично кубанско јадење од говедско месо, кое се смета за едно од националните јадења на оваа земја. Останатите гастрономски изненадувања што ќе можат да се вкусат се карактеристични специјалитети со потекло од Мексико и Бразил. – Advertisements – Посетителите на Латино вечерта ќе имаат прилика да ги пробаат и разновидните коктели во чија основа е румот, што е типичен пијалак за Карибите, каде се произведуваат повеќе од 70 различни брендови на рум. Овој пијалак многу често се користи за подготовка на коктели со тропски вкус и изглед, кои се одличен аперитив или придружник на латино-американските јадења. На Латино вечерта ќе настапи танцовиот клуб „Desire“ и со звуците на латино музиката ќе ја долови убавината на Латинска Америка – синоним за прекрасни плажи, автентична музика и разнобојни карневали. Латино вечерта започнува во 20.30 часот, во Clover ресторанот на петтиот кат на Limak Skopje Luxury Hotel, каде можат да се добијат и сите дополнителни информации и резервации.

Sase Ivanovski

По 569 дена Пол Погба повторно може да игра фудбал

Sase Ivanovski

Собранието изгласа недоверба и на членовите на Судски совет – Павлина Црвенковска и Селим Адеми

Sase Ivanovski

Милошоски: Би било демократски зрело членовите на Судски совет да си поднесат оставки по изгласаните интерпелации

Sase Ivanovski

Димитриеска Кочоска: Позабрзано пристапуваме кон фискална консолидација од планираното

Sase Ivanovski

Ристески: Борбата против криминалот и корупцијата почнува со реформирање на правосудството

Sase Ivanovski

Македонците го обожаваат Здравко Чолиќ: Три последователни концерти на музичката ѕвезда во Скопје!

Sase Ivanovski

Обвинителството бара притвор за петмина од акцијата за деривати, се сомничат за тежок криминал од 167.549.985 евра

Sase Ivanovski

Бугари, Грци и Албанци доаѓаат во Скопје на концертот на ,,Massive Attack”: Коцките се склопија!

Sase Ivanovski

Дали наскоро ќе има прв црн папа во историјата на Ватикан?

Sase Ivanovski

Што најмногу извезувала македонската економија на почетокот на 2025 година?

Sase Ivanovski

Уставниот суд одби да му ги достави на обвинителството бараните документи за изборите во Бугарија

Sase Ivanovski

Муцунски на официјална посета на Република Азербејџан

Sase Ivanovski

Фон дер Лајен: Времето на илузии заврши, Европа е повикана да преземе поголема одговорност за сопствената одбрана

Sase Ivanovski

Рокас: Реформите во јавните финансии се клучни за секоја држава што се подготвува за ЕУ

Sase Ivanovski

Филипче до работниците: Праведно и чесно е да се бараат повисоки плати

Sase Ivanovski

СДСМ ја повика Антикорупциска да постапи по случајот со тендерите во Министерството за дигитална трансформација

Sase Ivanovski

Прегазена малолетничка на улица во Скопје

Sase Ivanovski

Прегазена пензионерка во Битола

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) Вучиќ: Повик до сите актери на политичката сцена да не користат насилство во својата борба

Sase Ivanovski

Дипломатски кам-бек на Макрон: Од внатрешната криза во Франција до преобликување на одбраната на Европа

Sase Ivanovski

„Да зборуваме за здравјето“ – Денеска зборуваме со доц. д-р Оливер Бушљетиќ, спец. по интерна медицина супспец. кардиолог, за ТАВИ процедурата, замена на аортната валвула без операција

Sase Ivanovski

Во рамки на Неделата на борба против срцево-садови заболувања, Одделот за психологија и психотерапија при Жан Митрев Клиника и оваа година организираше предавања и работилници за волонтерите на Црвен крст на град Скопје како и бесплатни кардиолошки прегледи за ранлива категорија на граѓани

Sase Ivanovski
Вчитувам....