Пролетта пристигна, а со неа и сезонскиот зеленчук: млад кромид, ротквици, компири. И додека на тезгите на српските пазари доминираа боите, клиентите сè почесто ги коментираат – и цените. Во супермаркетите, велат тие, истите производи честопати чинат помалку. Дали пазарите навистина ја губат трката од големите синџири? Според Татјана Бранков, професорка на Економскиот факултет во Нови Сад, постојат многу причини за зголемување на цените – од глобалната енергетска криза до домашните структурни проблеми. „Просечната маржа на петте најголеми хипермаркети во нашата земја е 27 проценти, додека во Европа е 22,5. Покрај тоа, слабоста на домашното производство директно влијае на цените“, истакнува Бранков, информира Каматица.
„Погрешен е впечатокот дека секогаш е поевтино на пазарите. Во сезона, цените се слични, а пазарите нудат поширок спектар на квалитет и потекло. На пазарот можете да изберете – домашно млечно сирење или индустриско сирење со палмино масло. Ова се големи разлики“, објаснува Бранков. Зад сè попразните тезги стои проблемот со урбанизацијата и променетиот начин на живот. „Луѓето работат, жените се зафатени, нема време за пазари. Пазарите мора да се прилагодат на работното време и етикетирањето на производите“, вели Бранков. Еден од предлозите е јасно одвојување на производителите од препродавачите и воведување на етикети за „гарантирано домашно производство“. Ова, вели тој, би ја вратило довербата на потрошувачите и би го поттикнало локалното производство. Здружението на земјоделски економисти со години предлага воведување на институција омбудсман за храна – која би ги надгледувала фер односите во синџирот на производство и дистрибуција. Транспарентноста, вели Бранков, го намалува просторот за корупција.