35.8 C
Скопје
27/06/2025 15:29
МАКТЕЛ

   

Бесими: Новиот закон за буџети – реформа за поголема отчетност, дигитализација и подобро долгорочно планирање

      

Вчерашниот ден измина, утрешниот допрва доаѓа, го имаме само денес – да започнеме. Со мудрите зборови на нашата хуманитарка Мајка Тереза, која остави длабока трага во историјата, ја започнувам оваа колумна посветена на коренити реформи во јавните финансии. Можам да кажам дека веќе сме во напредна фаза на воспоставувањето на системот на „паметни“ финансии, кој се базира на јасна стратегија, одржливост, одговорност, реформи и трaнспарентност. Всушност, токму зад ова стои и акронимот СМАРТ (S-strategical, M-maintainable, A-accountable, R-reform oriented, T-transparent). Само со ваков, добропоставен систем на јавните финансии, можеме да обезбедиме нови инвестиции, нови работни места и подобар живот за граѓаните преку паметен, одржлив и инклузивен раст.

   

Со цел да го обезбедиме ваквиот систем, започнавме со подобрување на законодавството во неколку основни области, како планирање и буџетирање, јавни набавки, јавна внатрешна финансиска контрола и управување со јавниот долг. Структурата на најголемата реформа во јавните финансии е поставена. Значаен дел од системските закони се веќе усвоени, се изработуваат и донесуваат подзаконски акти и се оди кон нивна имплементација. Новиот Закон за буџети (Organic Budget Law), кој носи значајни реформи кај буџетските процеси, беше усвоен минатата недела. Измените на Законот за финансирање на единиците на локалната самоуправа, кој ја зајакнува фискалната децентрализација преку обезбедување на повеќе средства за општините, но и ја зголемува нивната отчетност и транспарентност, беше донесен пред околу еден месец. Законот за јавна внатрешна финансиска контрола е во собраниска процедура, додека сите подзаконски акти за Законот за јавни набавки се веќе донесени. Стратегијата за реформа на даночниот систем беше донесена од страна на Владата во декември 2020 година и изработен е Концепт за даночна реформа, за кој имавме широки консултации. Акцискиот план за спроведување на препораките за проценка на управувањето со јавните инвестиции (Акциски план за ПИМА) беше усвоен од страна на Владата во декември 2020 година, а истиот се однесува на активности кои треба да се спроведат заклучно 2024 година. Во финална подготовка се новите закони за зајакнување на институционалните капацитети на важни институции во областа на јавните финансии и државната ревизија, односно Законот за управата за јавните приходи и Законот за државна ревизија, во насока на зголемување на нејзината независност.

Реформи во време на криза

Во изминатите три години светот, вклучително и нашата економија, се соочуваат со кризи од досега невидени размери. Покрај мерките кои ги преземаше Владата за да ги ублажи ефектите од кризите (7 пакети на антикризни мерки од почетокот на пандемијата, наваму), не се откажавме ниту од градењето на подобар систем на јавни финансии и паралелно работевме на реформите. Ова беше препорака и од страна на сите релевантни меѓународни финансиски институции, кои ја поздравија заложбата на Владата во еден исклучително тежок период да работи на системските реформи. Добропоставениот систем на јавни финансии може да овозможи побрзо закрепнување на економијата од кризата, како и да обезбеди одржливост на економскиот раст и развој. Затоа, одговорот на прашањето на некои од општествените чинители – дали во време на криза е вистинскиот момент за спроведување на реформи во јавните финансии, е дека СЕГА е најдоброто време, за да можеме да имаме подобро УТРЕ.

Реформите во јавните финансии имаат за цел подолгорочно и поквалитетно планирање на буџетските програми и буџетите, одржливост и континуитет во спроведување на политиките, поправичен модел гледано од аспект на приходите, расходите и начинот на финансирање, односно како се полни буџетот и како и каде се трошат парите на граѓаните, како и следење и мерење на резултатите. Фокусот во СМАРТ-системот е ставен на замена на традиционалното буџетирање со буџетирањето според остварените резултати и воведување на повеќегодишна буџетска рамка. Еден од главните столбови на реформите во јавните финансии се транспарентноста и отчетноста, како и алоцирањето на јавните средства таму каде што даваат најголеми резултати според приоритетите на утврдување на оптималните политики во интерес на граѓаните и стопанството, како и воведувањето на концептот на „Вредност на парите“ (Value for money) при формирање на буџетот и воведување на т.н. клучни индикатори на успешност (Key Performance Indicators).

Новиот Закон за буџети го зајакнува кредибилитетот на процесот на буџетско планирање

Од сето ова кажано, читателот може лесно да заклучи колку суштински значаен е новиот Закон за буџети за воведување на новиот систем на јавните финансии. Законот, на мое големо задоволство, беше усвоен од страна на Собранието минатата недела и тоа со широк консензус. Буџетот е инструмент за спроведување на економските политики. Оттаму доаѓа и тежината на новиот Закон за буџети, кој е доста комплексен поради опфатот и влијанието кој го има врз целокупниот економски и општествен систем. Претходното законско решение беше на сила скоро две децении. Трендовите, директивите како и препораките на меѓународните финансиски институции, упатуваа дека има потреба од ново законско решение кое ќе го замени претходното. Новиот закон ја следи добрата европска практика, но ги користи и придобивките на модерната технологија во функција на унапредувањето на процесите. Тој обезбедува рамка за водење на здрава, предвидлива и одржлива фискална политика, но и зголемување на буџетската дисциплина и одговорност.

Со Законот за буџети се воведуваат голем број на суштински промени, кои се однесуваат на планирање, понатаму управување и извршување со приходите и расходите, како и фискална транспарентност и отчетност. Една од главните реформи кои ги носи законот е среднорочното проектирање, односно среднорочното буџетирање и петгодишната фискална стратегија. Со законот се делува во насока на подобрување на структурата и содржината на буџетот и на управувањето со јавните финансиски и нефинансиски средства, вклучително и објавување на регистар на јавни субјекти. Значаен дел од реформата е поставувањето на фискалните правила и фискалните принципи, како и воспоставување на Фискален совет, кој треба да обезбеди независни и професионални анализи и мислења за макроекономските и фискалните претпоставки, фискалната стратегија, буџетот, извештаите за реализација на буџетот, фискалните ризици и слично. Во насока на зголемување на отчетноста на Владата, се воведува изјава за фискалната политика која, треба да ги содржи насоките за фискалната стратегија за времетраење на мандатот. Истовремено, преку подобрување на квалитетот и квантитетот на извештаите ќе се делува кон унапредувањето на фискалната транспарентност. Исто така, преку интегрираниот информационен систем за управување со јавни финансии – ИФМИС, ќе се овозможи подобро планирање и следење на реализацијата на приходите и на расходите во буџетот.

Циклусот на подготовка на буџетот се проширува со цел да се даде повеќе време за добро планирање и инклузивност во процесот на подготовка, со воведување на задолжителна јавна расправа на предлог-буџетот, пред истиот да влезе во собраниска процедура. Исто така, процесот на подготовка на буџетот се вклопува со подготовката на тригодишната Програмата за економски реформи, која се разгледува од страна на Европската Комисија од каде следат препораки за идните политики и реформи на земјата. Со тоа се обезбедува уште една цврста алка на нашите економски политики и реформи со процесот на интегрирање кон ЕУ.

Накусо, поставивме рамка за водење на здрава, предвидлива и одржлива фискална политика, како и за зголемување на буџетската дисциплина и одговорност. Со новото законско решение, очекуваме фискалната политика да биде насочена кон консолидација на јавните расходи, преку постепено намалување на нивото на дефицитот, како и редизајнирање на јавните расходи преку зголемени инвестиции во инфраструктурата.

Во оваа колумна ќе се посветам на новините кои ги носи новиот Закон за буџети. Зошто постојано го потенцирам значењето на овој Закон? – Бидејќи тој ги поставува најголем дел од столбовите во системот на паметните финансии, односно економската анализа и макроекономската рамка, планирањето на буџетот, интегрираните јавни финансии и контролата.

Зајакнување на аналитиката и проекциите

Да започнеме од поставувањето на рамката – анализата и проекциите. Преку унапредувањето на капацитетите за анализа, воведувањето на нови алатки за макроекономско предвидување и проектирање на подолг рок, како и сеопфатната оценка на фискалниот ризик, ќе се зајакне претпазливоста на фискалните политики, а воедно и отчетноста. Дополнително преку воспоставувањето на фискални правила и Фискален совет ќе обезбеди подобрување на одржливоста на јавните финансии преку независна оценка на фискалната политика, економските стратегии и нивното спроведување, како и оценка на основните и макроекономски и буџетски проекции употребени во изработката на стратешки документи поврзани со јавните финансии.

Преку повеќе активности ќе се делува кон достапноста на податоците за анализа на приходите, подготовка на извештаи согласно најдобрите ЕУ практики и зголемување на капацитетите за моделирање. Понатаму, ќе се работи на зголемувањето на опфатот на економските анализи и проценка на влијанието на ризиците, развивање на нови алатки за макроекономско предвидување (вклучително и CGE модел) и јакнење на капацитетот за процена на фискалните ризици. Преку обуки на вработените во Министерството за финансии од релевантни институции ќе се унапредуваат анализите за движењата во одредени области од домашната економија, како пазарот на труд, неформалната економија, проценка на продуктивноста и конкурентноста на економијата итн. Исто така, ќе се врши проценка и на влијанието на одредени економски политики, реформи или мерки.

Фискален совет – независно тело кое ќе ја оценува фискалната политика

Фискалниот совет во голема мерка ќе влијае на раст на одржливоста на јавните финансии, преку независна оценка на фискалната политика и стратегиите, како и на проекциите, а воедно ќе го надгледува и спроведувањето на фискалните правила и ќе донесе дополнителна транспарентност во фискалниот дел. Согласно новиот Закон за буџети, ова независно тело, ќе биде составено од 3 члена предложени од МАНУ, Државниот завод за ревизија и Народната банка, а истите ќе ги избира Собранието. Членовите ќе бидат експерти од областа на јавните финансии, макроекономијата или економијата. Суштината на ова тело е неговата самостојност и независност во изготвувањето на мислења и анализи за проекциите и податоците во Буџетот и фискалната стратегија, како и во другите документи.

Сега, откако се создадени условите, односно откако е донесен Законот за буџети, започнуваме со подготовка на подзаконските и други акти кои ќе овозможат воспоставување на Фискалниот совет. Во соработка со меѓународните финансиски институции ќе ги анализираме најдобрите практики од регионот и ЕУ, кои ќе обезбедат целосно воспоставување и операционализација на советот.

Среднорочна фискална стратегија со проекции со секторски пристап

Со зајакнувањето на аналитичките капацитети, се поставува основа за следниот и најважен чекор – буџетското планирање. Новиот Закон за буџети овозможува подолгорочно планирање и планирање кое ќе биде пореално и ќе се базира врз претходните оставрувања. Многу важен аспект од овој процес е унапредувањето на среднорочната рамка. Тоа ќе се озвоможи преку среднорочната фискална стратегија базирана на секторски пристап.

Фискалната стратегија ќе биде основниот документ кој ќе овозможи предвидлива и одржлива фискална политика. Овој среднорочен документ ќе содржи широк опсег на податоци за сите нивоа на власт и проекции, кои ќе бидат согласно утврдените стратешки приоритети и макроекономски параметри. Понатаму, ќе се пристапи кон секторско планирање врз основа на квалитетни податоци и анализи, ќе се користи поширок опсег на податоци со нови табели и графикони за централниот буџет и буџетот на локалната самоуправа, како и податоци за проекти финансирани со средства од ИПА. Ќе биде дадени и компаративна анализа на проекциите со претходната фискална стратегија и споредба со проекциите на други домашни и меѓународни институции.

Во следниот период среднорочните фискални проекции ќе се базираат на среднорочно основно сценарио и нови иницијативи. Во основно сценарио се фискалните проекции согласно вообичаените надлежности на буџетските корисници, кои се резултат на веќе одобрени повеќегодишни обврски, договори и тековни проекти. Новите иницијативи пак, се однесуваат на нови проекти и нови финансиски обврски, значителна промена на временска и финансиска рамка на проектите, како и промени во законодавство кои би предизвикале фискални импликации по буџетот. На ваков начин ќе се обезбеди поголема кредибилност на проекциите, а воедно и поголема отчетност и транспарентност преку алтернативносто сценарио. Исто така ќе се пристапи кон унапредување на среднорочното планирање кај јавните претпријатија и трговски друштва на централно ниво.

Буџетирање врз основа на резултати

Преку буџетирањето врз основа на резултати, односно успешност, ќе се подобри ефикасноста и ефективноста на јавните расходи. Буџетирањето базирано на резултати има за цел да осигура дека клучните носители на одлуки и креатори на одделни политики систематски ќе ги земат во предвид резултатите што треба да се постигнат со реализација на расходите, односно најдобар начин за да се подобри креирањето на политики за расходи е да се користат информациите за успешност на резултатите. За да може истото да се реализира треба јасно да се дефинираат општите цели (поврзани со политиките), специфичните цели (поврзани со одделните програми) и резултатите кои се сака да се постигнат, односно индикаторите (поврзани со потпрограмите). Исто така, се утврдуваат и сумите потрошени на одредна цел – инпут индикатор. На овој начин ќе може на прегледен и транспарен начин да се следи колку за одредена цел е потрошено и кои се резултати по основ на истата. Исто така, очекувањата се дека ваквиот начин на планирање ќе придонесе кон фискалната консолидација која е една од целите на фискалната политика, но и кон подобрување на реализацијата на капиталните проекти.

Централизирана дигитална платформа за водење на јавни финансии – ИФМИС

Финалната алка во синџирот е Интегрираниот информациски систем за управување со финансии (ИФМИС), кој има за цел да ја подобри ефикасноста и транспарентноста во управувањето со јавните финансии преку поврзувањето на постоечките фрагментирани и неповрзани системи, на една централизирана дигитална платформа. ИФМИС ќе го овозможи воспоставувањето на повеќегодишната буџетска рамка, управување со јавните инвестиции, автоматизиран надзор над обврските, управување со основните средства, и управување со долгот. ИФМИС е и во насока на залагањата на владата за GovTech, односно имплементирање на напредни технологии во работењето. За време на Конституенцата на ММФ и Светска банка, која годинава се одржа во Сараево, при средбите го актуелизиравме прашањето на финансирањето на имплементацијата на ИФМИС, со цел што побрзо ефектуирање на законот.

Градење на капацитетите за имплементација на законската рамка и реформите

Постигнавме за релативно краток и исклучително турбулентен период многу, но имаме уште многу напорна работа пред нас. Ќе посочам и дека со цел да се овозможи целосно спроведување на буџетските реформи неопходно е зајакнување на човечките капацитети во Министерството за финансии и кај буџетските корисници, вклучително и преку обуки и стручно доусовршување за примена на новите методологии, алатки и процеси при изработка на буџетот и среднорочните проекции.

Несомнено, за успешна имплемнатација на реформите во јавните финансии неопходно е модернизација и реорганизација на администрацијата и зајакнување на институционалните капацитети. Тоа всушност, било и една од водечките премиси при основањето на Европската Унија, како што тогаш кажал Жан Моне „Луѓето ги прават промените, но институтциите ги прават промените да бидат оддржливи“. Односно, без кредибилни институции, нема ни одржливи политики и реформи. Водејќи се од тој принцип, за да горенаведените реформи бидат одржливи, направена е нова систематизација и дигитализација на процесите во Министерството за финансии со воведување на нови организациони единици за зајакнување на управувањето со јавните финансии. Организационите промени ќе значат подобро буџетското планирање и анализи, подобрување на системот за управување и проектирање на готовинските текови на трезорот, формирање на нов сектор за управување со средствата на државно ниво (финансиски и нефинансиски средства, вклучително и недвижностите), нов сектор за управување со јавните инвестиции (со цел оценка, следење и подобрување на реализацијата на јавните инвестиции), нова единица за концесии и јавни приватни партнерства, како и зајакнување на единиците за јавно-внатрешна финансиска контрола и финансиска инспекција на јавниот сектор (со цел подобрување на финансиската контрола и дициплина). Исто така, се зајаканува секторот за даночни политики со воведување на новини во однос на хармонизација со ЕУ и основање на Академија на јавни финансии како посебна организациона единица во Министерството. Со цел зајакнување на човечките капацитети и зголемување на ефикасноста на процесите и работењето на министерството се подигнува нивото на секторот за управување со човечките ресурси и се издвојува единицата за ИТ како посебен сектор. Промени и унапредување ќе има и во секторот за макроекономски политики, кој ќе прерасне во сектор за економски политики и развој, со цел подобрување на економското моделирање и проекции, а како посебна позиција, како новитет, е воведувањето на позицијата на главен економист во Министерството за финансии. Унапредувањето на институционалните капацитети, модернизација и дигитализација ќе следи и во останатите органи во состав на Министерството за финансии, односно Управата за јавни приходи, Царинската управа, Бирото за јавни набавки, Управата за финансиска полиција, Управата за финансиско разузнавање, Државниот девизен инспекторат и Управата за имотно-правни работи.

Покрај реформите со Законот за буџети, кои ја даваат базата, претстојат и други реформи кои треба да ја заокружат целината во градењето на СМАРТ системот, но за нив повеќе во некоја од следните колумни. Усвојувањето на овој системски закон е голем успех во градењето на подобар систем на јавни финансии и јавноста треба да биде информирана за тоа. Останува со исто толкава посветеност и елан да продолжиме да работиме и понатаму, бидејќи со градењето на подобар систем, градиме и подобар живот за нашите граѓани.

Колумна на министерот за финансии Фатмир Бесими

   

Најново

Синдикатот на шумската полиција исклучен од КСОМ, вработените без решение – одјавата невозможна

Sase Ivanovski

Кривична пријава против 16-годишно момче од Скопје: Нанело убодни рани на 17-годишник!

Sase Ivanovski

ИНЦИДЕНТ НА КЛИНИЧКИ, ВРАБОТЕНА НАПАДНАТА ОД КОЛЕГА Жена од Скопје тврди дека била претепана на работа

Sase Ivanovski

ПАРИ: 100 МИЛИОНИ ЕВРА ПРИХОДИ, 20 МИЛИОНИ ПРОФИТ ОД БРЗИТЕ ЗАЕМИ – Профитот зголемен за 78 насто

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) МИЦКОСКИ: Според пописот ќе има помалку општински советници значи помалку џаболебари, нели тоа сите го баравме или сто стапа по туѓ грб не болат!?

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) КОЧОВСКА: ПАРИТЕ ОД СОЛИДАРНИОТ ДАНОК ЌЕ ГИ ВРАЌАМЕ ОД ДОГОДИНА, НЕКОИ ФИРМИ ИЗРАЗИЈА ЖЕЛБА ДА ГИ ДОНИРААТ ПАРИТЕ ВО ХУМАНИТАРНИ ЦЕЛИ

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) БУГАРИТЕ ЛУТИ ЗА МАКЕДОНСКИОТ ИДЕНТИТЕТ ВО ИЗВЕШТАЈОТ: Обвинуваат дека македонската влада платила 3 милиони евра за лобирање во Брисел

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) „СЕ СЛУШНА ЕКСПЛОЗИЈА“: Изгоре стан во Делчево, едно лице пренесено во болница

Sase Ivanovski

МИЦКОСКИ НАЈАВИ ИНВЕСТИЦИИ ВО ЗДРАВСТВОТО: Прво изградба на болниците во Штип и Кичево, а потоа и нов клинички центар во Скопје

Sase Ivanovski

За девет месци откриени 30 милиони евра криминал: Мицкоски дециден дека оваа влада стои зад граѓаните, а не зад криминалците и тајкуните

Sase Ivanovski

Интерпелацијата за претседателот на Уставниот суд на собраниска седница на 9 јули

Sase Ivanovski

Авионска и терестрична дезинсекција во Скопје – градот започнува со прскање против комарци

Sase Ivanovski

Димитриеска-Кочоска: Голем предизвик е да се одвојуваат пет проценти за одбраната, но како членка на НАТО имаме обврски што треба да ги испорачаме

Sase Ivanovski

УЈП пишала глоба на Пулс газдата платил. Поради „конфузија“ му бил запечатен кафе барот, тврди Петрова

Sase Ivanovski

ЛЕВИЦА: Советниците од ДПМНЕ избегаа за да не ја разрешат осудената претседателка на УО на КХС!

Sase Ivanovski

МАРИЧИЌ: Македонија ќе мора да одлучи – Дали сме за Европа или за мегаломански заеми и „српски свет”

Sase Ivanovski

Хрват што го лажирал сопственото убиство во 1994 година поради долгови, пронајден жив во Франција

Sase Ivanovski

Двајца скопјани пратиле по пошта пакет амфетамин на затвореник во штипскиот затвор

Sase Ivanovski

ДУИ за системската дискриминација на Албанците: Во ФЗОМ 18 унапредувања за Македонци, ниту едно за Албанец

Sase Ivanovski

Попладне и вечер не очекува пороен дожд

Sase Ivanovski

Иран: Нападите од САД и Израел зададоа непоправлив удар врз неширењето на нуклеарното оружје

Sase Ivanovski

ШЕФОТ НА ДАНСКАТА ВОЈСКА: Данска и САД соработуваат воено во Гренланд, како и претходно, нема шанси САД да тргнат воено да го освојат островот

Sase Ivanovski

ВЛЕН: Уставниот суд ја поништи манипулацијата на ДУИ со која се обиде да ја избрише албанската дијаспора

Sase Ivanovski

Америка по четврти пат ги одложи санкциите врз српската нафтена индустрија НИС

Sase Ivanovski

Еврокомесарката Марта Кос в понеделник доаѓа во Скопје на средба со лидерите од Западен Балкан

Sase Ivanovski

Захарова го осуди договорот за Специјален трибунал за злосторства на агресија против Украина

Sase Ivanovski

Мециновиќ: Дали енергетскиот систем се води во крах за да се оправда негова потенцијална приватизација

Sase Ivanovski

Димитриеска-Кочоска во Вин-Вин: Финансирањето е стабилно, повратот на ДДВ е редовен, а јавните пари се пари на граѓанитe

Sase Ivanovski

МИНИСТЕРСТВО ЗА ПРАВДА: Предлог Законот за Судски совет е во владина процедура

Sase Ivanovski

Илиевски: По 365 дена владеење на ВМРО-ДПМНЕ, Македонија е понижена и заглавена

Sase Ivanovski

Мицкоски предложи електронски попис идната година, но го услови со прифаќање веднаш на една изборна единица

Sase Ivanovski

ДОМ со поддршка за граѓанскиот отпор против хидроцентралите на Кожуф

Sase Ivanovski

Финансиска поддршка за ранливи потрошувачи – Министерството за енергетика објави список на одобрени баратели за 2025 година

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ЛАТАС: Данела ми нудеше пари да го рушам Мицковски од власт!

Sase Ivanovski

СИЛУВАЛ И КАСАПЕЛ ДЕВОЈКИ И НИВНИ БЛИСКИ ВО СВОЈОТ СТАН „Твитер убиецот“ е егзекутиран со бесење во Јапонија

Sase Ivanovski

Муцунски: Пет проценти од БДП за одбраната е севкупна инвестиција во безбедноста

Sase Ivanovski

ГОГА Е ЕДНА И ЕДИНСТВЕНА

Sase Ivanovski

(ФОТО) Министерот Aлиу ја посети Психијатриската болница „Скопје“ – затекна нечовечки услови за живот

Sase Ivanovski

Рубио го крсти НАТО состанокот во „самит на Доналд Трамп“

Sase Ivanovski

Муцунски: Софија е влезена во многу опасен наратив кој е спротивставен со стратешките интереси и на ЕУ и на НАТО

Sase Ivanovski

СДСМ: Спрема ли МВРО-ВМРО злоупотреби со личните карти пред избори?

Sase Ivanovski

Мицкоски: Финансиската полиција за 9 месеци откри криминали од 30 милиони евра што е доказ дека расчистуваме со криминалот, и правиме чекор напред во градењето на темелите на промените

Sase Ivanovski

Случајот со Невена Спасеска повторно од Собранието: Обвинувања за корупција во Центарот за социјална работа

Sase Ivanovski

АРСОВСКА: Во Чаир има 13 ИЛЈАДИ ДИВОГРАДБИ – Ќе постапи некој?

Sase Ivanovski

АРСОВСКА ДА ПОСТАПИ, А НЕ ДА ПРАВИ МЕДИУМСКИ СПЕКТАКЛИ: Градската власт е надлежна за рушење на дивоградби, не Министерството, посочи Николоски

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) Град Скопје: Беким Аземи на 11 години изградил со еден милион евра зграда, барање за легализација поднел на 12 години

Sase Ivanovski

Роботи почнуваат да оперираат катаракта – израелски стартап собра 125 милиони долари за револуција во офталмологијата

Sase Ivanovski

Земјотрес со јачина од 4,5 степени ја погоди Албанија, почувствуван и во југозападна Македонија

Sase Ivanovski

ИНЖЕНЕРИ НА МАКЕДОНИЈА: РАНЛИВИТЕ ПОТРОШУВАЧИ И НАТАМУ НЕЗАШТИТЕНИ, САМО 700 ПОДНЕЛЕ БАРАЊЕ ЗА СУБВЕНЦИИ ЗА СМЕТКИ ЗА СТРУЈА – Поднесовме претставка

Sase Ivanovski

ЗЕЛЕ СОЦИЈАЛНА ПОМОШ, А РАБОТЕЛЕ ВО СТРАНСТВО Струмички службеници од Агенција за вработување овозможиле кражба на буџетот

Sase Ivanovski

Директорот на Онкологија: Донесовме седум нови лека, двојно е зголемен условниот буџет за биолошка терапија!

Sase Ivanovski

Двоцифрен пораст на странските туристи, најбројни се посетителите од Турција

Sase Ivanovski

Богојески ќе предава на Воена академија со препорака на министерот Мисајловски и го чека новото директорско место договорено со Мицковски

Sase Ivanovski

Од полноќ поевтинува дизелот и мазутот – цените на бензините остануваат исти

Sase Ivanovski

ИНФОМАКС: Европската Унија сакала да ја затвори канцеларијата на ЕРАЗМУС поради Петар Богојески

Sase Ivanovski

Нетанјаху: Ја чувствуваме болката поради смртта на седуммина наши борци

Sase Ivanovski

Бојковска: ВМРО-ДПМНЕ има добиено легитимитет и мандат од народот да ги штити националните интереси на Македонија, нема ништо поинаку да направиме од тоа за што сме го добиле мандатот

Sase Ivanovski

Квадрат во Црна Гора достигна 13.000 евра, пентхаус продаден за три милиони евра

Sase Ivanovski

(ФОТО ГАЛЕРИЈА) ДОЈДЕ И СЛАВНИОТ РОЏЕР САНЧЕЗ Најмасовно, спектакуларно одбележување на јубилејниот 70 роденден на Кисела Вода!

Sase Ivanovski

Герасимовски со жителите на Градски ѕид: Разговаравме и договоривме безбедност, ред и комунални редари во маалото

Sase Ivanovski

Герасимовски: Утре сите на Плочник, ќе уживаме во добра филмска музика со Тарабунов и камерен оркестар

Sase Ivanovski

ИНТЕРВЈУ СО СЕНАД РАМОВИЌ, ПОТЕНЦИЈАЛЕН КАНДИДАТ НА СДСМ ЗА ГРАДОНАЧАЛНИК НА ОПШТИНА ДОЛНЕНИ: ОД ДОЛНЕНИ ЌЕ НАПРАВАМ ДУБАИ

Sase Ivanovski

ЕДНА ИЗБОРНА ЕДИНИЦА, ИНАКУ НЕМА ПОПИС Мицкоски предложи ново пребројување, но под еден услов

Sase Ivanovski

ШОК ВО СВЕТОТ НА МОДАТА! По 37 години на чело на „Вог“, заминува главната уредничка Ана Винтур

Sase Ivanovski

Сончево и многу топло, попладне нестабилно со дожд и грмежи

Sase Ivanovski

Министерската за финансии тврди дека Министерството немало комуникација со ниту една банка за пругата од Коридорот 10

Sase Ivanovski

Нетанјаху: Победата над Иран носи нови можности за мир

Sase Ivanovski

Маричиќ: Помагам на евроинтеграциите на Молдавија, Црна Гора и Украина, со раководството на СДСМ имам коректна комуникација

Sase Ivanovski

Лидерите на ЕУ одново не постигнаа консензус за Предлог-заклучоците за Украина

Sase Ivanovski

Богојески ќе предава на Воена академија со препорака на министерот Мисајловски и го чека новото директорско место договорено со Мицковски

Sase Ivanovski

Русија осуди фотограф на 16 години затвор бидејќи предал тајни материјали на новинар од САД

Sase Ivanovski

Во Сараево се одржа собир за поддршка на Иран и Палестина

Sase Ivanovski

Три градови во БиХ урнаа рекорди – историски највисоки температури во јуни

Sase Ivanovski

За 9 месеци, Финансиската полиција поднела 36 кривични пријави и открила криминал тежок 30 милиони евра

Sase Ivanovski

Град Скопје викендов ќе прска против комарци

Sase Ivanovski

Петровска до Николоски: Спроведовте ли надзор над општина Чаир за дивоградбите?

Sase Ivanovski

„Фајненшл тајмс“: Европа верува дека Иран го преместил ураниумот пред американските напади

Sase Ivanovski

Кирков: ЈП КОМУНАЛНА ХИГИЕНА  – Претпријатие со грантови за интелектуални услуги за Данела и Блерим

Sase Ivanovski

СДСМ: Од ветени жетви – останаа само празни ниви, земјоделците од Трипуновски добија само страв и понижување

Sase Ivanovski

Комненовиќ: Покрај опструкциите од Владата на ВМРО-ДПМНЕ Чучер Сандево има резултати и се развива

Sase Ivanovski
Вчитувам....