25.8 C
Скопје
08/05/2024 13:53
МАКТЕЛ

  

     

 

Стареењето, телото и погледот

      

Читањето на збирката раскази „Невидлива жена и други раскази“ од Славенка Дракулиќ на моменти беше тегобно и не можев веднаш да преминам од еден на друг расказ. Расказите се фокусираат на стареењето и на состојбите кои доаѓаат со него: начинот на кој го перципираме своето остарено тело, свесноста за кршливоста на коските, стравот кога помнењето почнува да се губи. Едноставно кажано, чувствував блага одбивност кон расказите на Дракулиќ. Причината за ова чувство беше сознанието дека – да, освен во случај на апокалиптично сценарио –  сите нè чека такво тешко стареење.

   

 

 

Веројатно долго немаше да помислам на расказите од Дракулиќ да не беше Иво Андриќ.  Додека го читав неговиот расказ „Жената на каменот“, се потсетив на расказот „Невидлива жена“ од Дракулиќ. Она што ги поврзува овие два раскази е темата, односно како една жена го доживува сопственото стареење.

   

     

Главниот лик во расказот на Дракулиќ е неименуван. Станува збор за жена во шеесетите години. Целиот расказ „Невидлива жена“ претставува монолог на главниот лик, за на крајот да сфатиме дека жената всушност разговара со својот психолог. Таа зборува за она што ја измачува: сознанието дека старее. Во „Жена на каменот“, пак, главен лик е оперската пејачка Марта, која има педесетина години. Во расказот се опишува еден августовски ден во кој Марта е дојдена на плажа. Додека се сонча, таа се бори со своите мисли и со новопојавените чувства кон своето тело. Промените на телото, лицето и кожата таа ги доживува како некаков пораз. Кај неа се јавува и завист кон младите девојки на плажата на кои им припишува еден вид безгрижност бидејќи смета дека не се преокупирани со сопствените тела.

Теоретичарката Грос инсистира дека телото е поспецифично отколку што мислиме: „Телото е ‘нешто’ мошне особено, зашто никогаш не може докрај да се сведе само на предмет; ниту пак некогаш може да успее да се крене над статусот на предмет. Така, тоа е и предмет и непредмет, (…) објект што е во состојба да се сфати себеси и другите како субјекти, единствен вид објект што не може да се сведе на други објекти“ (Грос 2003: 11-12). Грос зборува за поединечната претстава за телото која ја има секоја индивидуа. За таквата претстава за телото читаме во двата раскази.

 

Тело кое изневерува

Она што е клучно за двата раскази е односот на главниот лик кон сопственото тело. Жената на каменот и невидливата жена се слични бидејќи и двете чувствуваат зазор кон своето тело кое не изгледа како што изгледало. Дали е ова универзално женско искуство? Секако дека стареењето како природен процес го доживуваат и мажите, но кај жените бремето на надворешни општествени притисоци е значително поголемо. Жените се оние од кои се очекува да го одложат своето стареењето и чие стареење „треба“ да биде грациозно (што и да подразбира тоа). Овие насоки упатуваат дека има правилен и неправилен или непожелен начин да се старее, што кај жените обично води кон негативна перцепција за сопственото тело.

Сепак, двете жени во расказите стареењето го доживуваат на различен начин. За жената од „Жената на каменот“ стареењето добива една фаталистичка димензија и претставува извесна дегенерација. Во расказот на Андриќ телото станува „проклето“ бидејќи „се одметнало и ѝ станало непријател“ (Андрић 1981: 216). Главниот лик за телото кое старее смета дека „само од себе однатре се валка“ и продолжува: „А ако, со краен напор, на човекот кој старее му појде од рака да се одржи уреден и чист, тоа е стерилизираната чистота на аптеките, а не чистотата на цветот“ (Андрић 1981: 217). Наспроти тоа, жената во расказот „Невидлива жена“ очајува поради својата положба, но од еден поинаков аспект: „Веќе никој не ме допира, освен рацете на лекарот, на фризерката, на забарот, но тоа не се нежни допири, сите тие само поправаат нешто“ (Дракулиќ 2019: 17).

 

Да се биде (видена) или не

Покрај заедничката тема, друга сличност е што и двата раскази ја третираат состојбата на „бидувањето видена“. Во двата раскази, погледот е клучен за различните механизми со кои двата женски ликови се справуваат со фактот дека нивното лице и тело се менува. Може да се каже дека за овие жени сопствениот поглед кој го забележува и оценува одразот во огледалото, е подеднакво важен колку и она што ни го кажуваат погледите на другите.

Марта од расказот на Андриќ не сака да биде видена. Таа оди чекор понатаму посакувајќи да исчезне: „да се тргне настрана од светот и од ова дневно светло. Но за повлекување е доцна, тоа само би го зголемило срамот и ужасот. Останува само исчезнувањето“ (Андрић 1981: 221) Во контемплирањето, таа е решителна и непоколеблива; таа бара некаков излез и смета дека го наоѓа во (авто)деструкцијата: „Да, не останува ништо друго освен да се исчене, да се согори, да се спали ова тело кое така подло ја изневери (…) Да се согори потполно, апсолутно, до дно, со свемоќен, чист, чесен, неотповиклив оган. Да се согори без остаток, да се изгуби во општиот пожар на световите како оган во оган“ (Андрић 1981: 222) Нејзината логика е следнава: ако повеќе не можам да живеам со/во моето претходно тело, тогаш подобро воопшто да не живеам.

Од друга страна, расказот „Невидлива жена“ почнува со вознемиреноста на жената откако таа нема да се препознае себеси во огледалото: „Всушност, се преплашив од тоа лице. (…) Како во огледалото да ја здогледав својата постара сестра, која е мртва веќе добри десет години. Бевме доста слични. Па, сигурно не можев да ја гледам својата мртва сестра! (…) И тогаш ми светна дека тоа сум јас, онаква каква што ме гледаат другите.“ (Дракулиќ 2019: 9-10) Таа, лично, не е толку засегната од промените кај себе колку што е засегната од тоа како другите (не) ја перципираат. Оттаму доаѓа нејзиното доминантно чувство на невидливост. За неа стареењето добива значење на недостиг и недоволност. Кога таа вели дека чувствува како бледнее всушност кажува дека се чувствува неважна за околината. Оддеднаш, таа е жена што може да се занемари. „Ми се чини дека откривам нова димензија на постоењето. Истовремено постојам и не постојам затоа што сè повеќе…избледнувам.“ (Дракулиќ 2019: 12) Таа копнее да биде видена и забележана, и во извесна смисла протестира против она што околината ѝ го кажува – дека повеќе не е достојна за (ничие) внимание. Оттаму, невидливата жена на Дракулиќ има многу поздрава реакција кон стареењето и кон своето тело отколку жената во расказот на Андриќ. Неименуваната невидлива жена не чувствува потреба да се крие. За разлика од Марта, која сака да исчезне, оваа жена се опира на исчезнувањето.

Сепак, самопотврдата на невидливата жена на Дракулиќ пред сè зависи од потврдата на другите. За мене единствениот проблематичен сегмент од расказот е следниов: „Таа средба со самата себеси, како што ме гледаат другите, ме вознемири и поради една друга причина. Ме потсети на нешто друго што не го гледам веќе долго време. На погледот на мажот. Но не, не на некој определен маж!“ (Дракулиќ 2019: 11) Ликот на жената е, сепак, сместен во еден патријархален контекст во кој погледот на мажот не е само пожелен, туку од него се бара и одобрување. Ова нè води до концептот на машкиот поглед (the male gaze) кој, во есејот „Визуелно задоволство и наративно кино“ (1989), го критикува филмската критичарка и феминистка Лора Молви. Иако есејот на Молви се однесува на филмската уметност, нејзината критика може лесно да се примени во многу контексти. Молви вели дека оној кој е активен и кој чувствува задоволство од чинот на гледањето е мажот (машките ликови во филмот и мажите во публиката кои го гледаат филмот), а жената добива пасивна, „традиционално егзибиционистичка улога“ (Mulvey 1989: 19) односно таа е онаа што може да биде гледана и прикажувана. Опсесијата со постепеното исчезнување на ликот на невидливата жена е делумно предизвикана од тоа што таа ја има интернализирано патријархалната матрица. За неа машкиот поглед има позитивно значење (на одобрување, валоризација и сл.), а во одреден степен истото се забележува и кај ликот на Марта.

Од двата раскази, оној на Андриќ е позаокружен бидејќи во него читаме едно разрешување на комплексната претстава за сопственото тело. По подолга интроспекција, жената во „Жената на каменот“ доживува едно разбистрување и почнува да се движи слободно, необремената од изгледот на телото и лицето. Ова го истакнувам бидејќи слободното движење е предуслов за храброста да заземеме повеќе простор – при што мислам и на буквален физички простор и на простор во фигуративна смисла. Расказот „Невидлива жена“, пак, е значаен бидејќи во него интроспекцијата е всушност мотив да се посети психолог/психотерапевт. Интроспекцијата на овој лик води кон дејствување и добива своја артикулација односно се отвора темата за комплексната релација на женскиот субјект и телото.

Интересно е што и расказот на Андриќ и расказот на Дракулиќ се движат во иста насока и покрај временската дистанца помеѓу нивното настанување или пишување. Ова додатно ни говори за актуелноста на темата. Стареењето и видливите промени на телото и лицето треба да претставуваат потсетник за флуидноста и променливоста на субјектот, дури и кога станува збор за промени кои се чинат надвор од наша контрола и кои го подриваат чувството на стабилност. Желбата да се побегне од погледот, како и копнежот по погледот, за кои читаме во расказите, се едно квазирешение на еден квазипроблем. Општеството толку будно бдее врз телата на жените, што секое одбивање да се учествува во критикувањето на телата што општеството го диригира, е чин на отпор. Едноставно е: жените не се восочни фигури.

    

Најново

ХОЛИВУДСКИ „БЛИЗНАЦИ“ Дали знаевте дека некои од најголемите актерски ѕвезди имаат познати двојници?

Sase Ivanovski

Проекција на филмот „Домаќинство за почетници“ во Кино Фросина

Sase Ivanovski

ЕИБ: Нема доволно податоци од регионалните претпријатија за да се процени нивниот импакт на околината

Sase Ivanovski

Си пред посетата на Србија со критики до НАТО за бомбардирањето на Белград во 1999 година

Sase Ivanovski

ГИ ИЗГУБИЈА СЕМЕЈСТВАТА: Нема безбедно засолниште во Рафа за 600.000 деца

Sase Ivanovski

Интервју со Бранко Азески – Како да се излезе од маѓепсаниот круг на низок економски раст?

Sase Ivanovski

САМИТ НА МАКЕДОНИЈА2025 НА 15 И 16 МАЈ – ФОКУС НА ИНИЦИРАЊЕ ПРОМЕНИ И ИНОВАЦИИ ВО ЈУГОИСТОЧНА ЕВРОПА

Sase Ivanovski

Државно претпријатие направи добивка од 100 милиони евра и ја зголеми просечната плата за 100 евра

Sase Ivanovski

НАШИОТ АМБАСАДОР НЕ ПРИСУСТВУВАШЕ НА ЦЕРЕМОНИЈАТА: И Македонија ја бојкотираше инаугурацијата на Путин

Sase Ivanovski

СПАСОВ: Евровизија е музички натпревар на земјите од Европа кој обезбедува видливост и можност за секоја земја да се претстави со своите музички достигнувања

Sase Ivanovski

СЕВЕРИНА СЕ СЕКИРАЛА ШТО ЌЕ КАЖЕ КЛАСНИОТ ЗА НЕЈЗИНИОТ ПОРНИЧ Пејачката за нејзиното филмче што го потресе регионот

Sase Ivanovski

ПРОНАЈДЕНО И ТЕЛОТО НА ТРЕТОТО ДЕТЕ КОЕ СЕ УДАВИ ВО РЕКАТА БОЈАНА Полицијата од Скадар трага по трупот на мајката

Sase Ivanovski

АРКАН МЕ АПСЕШЕ ДОДЕКА ЦЕЦА ЛЕЖЕШЕ ГОЛА ВО КРЕВЕТ Шокантно сведоштво на човекот со кого пејачката била во бурна врска и имала три абортуси

Sase Ivanovski

ПАЛЕСТИНСКИТЕ БЕГАЛЦИ ЌЕ СЕ ПРЕСЕЛАТ ВО ГРАДОТ СИСИ? Инвеститор од Египет ветува контроверзен проект

Sase Ivanovski

Гутереш: Не правете грешка, генерален напад на Рафах би бил човечка катастрофа

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) Регионална кампања „Вистината е важна“ за опасностите кои ги носат дезинформациите и говорот на омраза

Sase Ivanovski

Пронајдено е телото на рударот кој беше затрупан под земја во Босна

Sase Ivanovski

ВИДЕО: СПРЕЧЕН АТЕНТАТ ВРЗ ЗЕЛЕНСКИ Главата на украинскиот претседател требало да биде подарок за Путин

Sase Ivanovski

Заокружена серијата мурали во духот на заедницата кои го отворија 19. издание на АКТО фестивалот за современи уметности

Sase Ivanovski

Гутереш: Израелска офанзива врз Рафа би била стратешка грешка, политичка катастрофа и хуманитарен кошмар

Sase Ivanovski

И во Шпанија студентите подготвуваат протести против Израел

Sase Ivanovski

Словачка регистрира 1.100 закани за бомби во еден ден, полицијата почна истрага за тероризам

Sase Ivanovski

СВЕТОТ НА НОЗЕ: ОФАНЗИВАТА ВО РАФА МОРА ДА ПРЕСТАНЕ ВЕДНАШ!

Sase Ivanovski

Туск свика состанок со безбедносните служби поради закана за шпионажа

Sase Ivanovski

Руски хакери ги нападнале веб-страниците на косовски институции

Sase Ivanovski

СЦЕНИ КАКО ОД АУШВИЦ: ВО ГАЗА ВО МОМЕНТОВ СЕ СЛУЧУВА ВИСТИНСКА ХУМАНИТАРНА КАТАСТРОФА!

Sase Ivanovski

Рама: Парите што ги одобри ЕУ за Западен Балкан се нов импулс во процесот на проширување

Sase Ivanovski

По изборите, нова можност за Скопје и Софија

Sase Ivanovski

Нова студија: Луѓето кои имаат копии од специфични гени речиси сигурно ќе развијат Алцхајмерова болест

Sase Ivanovski

Претреси во Охрид поради фотографирање избирачки список и гласачки ливчиња

Sase Ivanovski

Руската војска доби нова серија борбени возила

Sase Ivanovski

Захарова: Ако Киев нападне со британско оружје, имаме право да ги нападнеме британските објекти

Sase Ivanovski

Ведрана Рудан има рак: „За жал, не можам да ви кажам дали ќе умрам“

Sase Ivanovski

Четворица тинејџери под истрага за нападот на германскиот пратеник во Европскиот парламент

Sase Ivanovski

Белата куќа не може да поддржи израелска офанзива на Рафах без веродостоен хуманитарен план

Sase Ivanovski

Пет работници го загубија животот, а еден е повреден во Палермо

Sase Ivanovski

Валонската екстремна десница во „санитарен коридор“ во белгиските медиуми на француски јазик

Sase Ivanovski

Нетанјаху: Преземањето на преминот во Рафа е „многу важен чекор“

Sase Ivanovski

ФСБ приведе Русин кој по наредба на Украина планирал да разнесе судски згради

Sase Ivanovski

Приведени крадци во Скопје, одземеното пронајдено и ќе биде вратено на сопствениците

Sase Ivanovski

КРИВИЧНА ПРИЈАВА ЗА ПОРАНЕШЕН СКОПСКИ ГРАДОНАЧАЛНИК И ДИРЕКТОРКА НА ОСНОВНО УЧИЛИШТЕ: КУПИЛЕ МНОГУ СКАПИ МАШИНИ ЗА ПРАЊЕ

Sase Ivanovski

Русија: Украинците подготвуваат напад на мостот на Крим, Западот им помага, а одмаздата ќе биде погубна

Sase Ivanovski

ВАЖНО ПРЕДУПРЕДУВАЊЕ НА ЗАПАДНИТЕ РАЗУЗНАВАЧИ Русија планира диверзии низ Европа

Sase Ivanovski

Драма во Кина: Напад со нож во болница, има загинати и повредени

Sase Ivanovski

Жена која им послужила отровни печурки на роднините на својот сопруг тврди дека е невина

Sase Ivanovski

Холандската полиција го растури пропалестинскиот протест на Универзитетот во Амстердам и уапси 125 демонстранти

Sase Ivanovski

Групна тужба против АстраЗенека

Sase Ivanovski

Најмалку десет загинати во несреќа во Перу, автобус излетал од патот и се превртел

Sase Ivanovski

Поплави во Бразил без преседан – 78 загинати и 115.000 раселени

Sase Ivanovski

Руски наредник уби командант и пет војници

Sase Ivanovski

ЗАПАДОТ НЀ НАТЕРА Русија почна вежби со нуклеарно оружје

Sase Ivanovski

Кралот Чарлс одбива да го види принцот Хари

Sase Ivanovski

Граѓаните утре можат да пријават повреда на избирачкото право на бесплатна телефонска линија

Sase Ivanovski

Писонеро: ЕУ очекува сите политички сили во Македонија да го поддржат напредокот на европскиот пат

Sase Ivanovski

Англичаните тврдат, Драган Стојковиќ – Пикси е најлошиот селектор на ЕУРО 2024

Sase Ivanovski

Одбележан 7 Мај – Денот на македонската полиција

Sase Ivanovski

Тешко повреден 19-годишник, со автомобил излетал од патот Штип-Плачковица

Sase Ivanovski

Путин до Русите: Заедно ќе победиме

Sase Ivanovski

ЕУ одобри шест милијарди евра за Западен Балкан, но треба да се исполнат одредени услови

Sase Ivanovski

Град Скопје: назначени координатори за спречување на врсничко насилство во училиштата

Sase Ivanovski

Цената на лебот засега останува иста, проблемот е ликвидноста на компаниите и одливот на работната сила

Sase Ivanovski

Обид за кражба на изборен материјал во општина Чаир

Sase Ivanovski

Пронајдено големо количество оружје и муниција кај жител на Мелница

Sase Ivanovski

МВР: Лични документи можат да се подигнат и утре

Sase Ivanovski

1,1 МИЛИОН МАКЕДОНСКИ ТУРИСТИ ПРЕСТОЈУВАЛЕ ВО ГРЦИЈА Македонија и овој пат е меѓу првите 15 држави според бројот на туристи и останува без промени на 11-та позиција

Sase Ivanovski

„НЕ СМЕ ВО ВОЈНА СО ПУТИН“ Франција е меѓу 7 земји кои нема да ја бојкотираат инаугурацијата на рускиот лидер

Sase Ivanovski

ПРЕСВРТ ВО СЛУЧАЈОТ НА АЛМА КОЈА СО ТРИТЕ ДЕЦА СЕ ФРЛИ ВО БОЈАНА Братот на нејзиниот сопруг откри дека се борела со депресија и стрес

Sase Ivanovski

СТРАШНИ СЦЕНИ ОД РАФА: МАСАКРИРАНИ ТЕЛА НА ДЕЦА ОД ИЗРАЕЛСКИТЕ БОМБИ НА СИТЕ СТРАНИ!

Sase Ivanovski

РЕКИ НАРОД БЕГА ОД РАФА КОН ЕГИПЕТ, ДАЛИ ВО ГАЗА СЕ СЛУЧУВА ЕТНИЧКО ЧИСТЕЊЕ НА ПАЛЕСТИНЦИТЕ?!

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ГАЗА Е СРАМНЕТА СО ЗЕМЈА: КАКО ДА ИМА ПАДНАТО АТОМСКА БОМБА ВО МАЛАТА ПАЛЕСТИНСКА ЕНКЛАВА!

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ДАЛИ НА ГАЗА И СЕ СЛУЧУВА СРЕБРЕНИЦА?!

Sase Ivanovski

Медицинските сестри ќе донираат и подготвуваат оброци за лицата со социјален ризик

Sase Ivanovski

КОГА ЌЕ ТИ СЕ ПОГОДИ ПРОФЕСИЈАТА И ЗАРАБОТУВАШ ТОЛКУ ДОБРО ШТО ИМАШ ВРЕМЕ И ПАРИ ДА СЕ ПЕНТАРИШ СО МЕСЕЦИ ПО КАРПИ ПО СВЕТОТ – Македонскиот кардиолог Сашко Кедев утрото на Велигден се искачи на врвот Макалу, висок 8.485 метри и со ова стана првиот Македонец кој се искачал на овој врв

Sase Ivanovski

Прегазено дете во Велес: Со тешки повреди пренесено во Скопје

Sase Ivanovski

Ништо од примирје – Нетанјаху ја одби понудата на Хамас

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ВО МОМЕНТОВ СЕ ВРШИ ВИСТИНСКИ МАСАКАР ВО РАФА КАДЕ СЕ КРИЈАТ 1,7 МИЛИОНИ ПАЛЕСТИНЦИ НА ПРОСТОР ГОЛЕМ КАКО ДЕБАР МААЛО

Sase Ivanovski

„Ако си муслиман, не гласај“ – пуштени летоци во Чаир

Sase Ivanovski

Јулија Навална: На Путин мора да му дојде крајот

Sase Ivanovski

(ВИДЕО) ИЗРАЕЛЦИТЕ СЕ ОДНЕСУВААТ ДИВЈАЧКИ ВО ГАЗА: СО ТЕНК ПРЕГАЗЕН ЗНАКОТ ЈА САКАМ ГАЗА НА ГРАНИЧНИОТ ПРЕМИН ВО РАФА

Sase Ivanovski

Путин положи заклетва за петтиот мандат: „Не одбиваме дијалог со Западот”

Sase Ivanovski
Вчитувам....